Od redakcji: Pani Joanna Dutkowska z Towarzystwa kwalifikacyjnego Lloyd’s Register, nadzorującego budowę jachtów, szczególnie dużych jednostek przesłała nam informację o zakończeniu programu budowy pierwszego z serii luksusowych jachtów, przeznaczonych jednocześnie do prowadzenia prac badawczych. Nie jest to jednostka z ogólnie dostępnej półki cenowej, ale sądzimy, że zainteresuje Was informacja o realizacji tak prestiżowego projektu autorstwa australijskiej stoczni Oceanfast.
Przekazanie do eksploatacji luksusowego jachtu “Aussie Rules”, zbudowanego przez Austal Group, Oceanfast, zachodnioaustralijską stocznię jachtową, oznacza zakończenie innowacyjnego projektu, w którym przez ostatnie dwa lata było zaangażowane towarzystwo klasyfikacyjne Lloyd’s Register.
Jednostka ta, właścicielem której jest Greg Norman, australijski podwójny zwycięzca turnieju golfowego British Open, stała się inspiracją do stworzenia serii jachtów pod wspólną nazwą Norman Expedition Yachts.
Pierwsza z serii, “Aussie Rules”, reprezentuje nowoczesne skrzyżowanie statku badawczego i luksusowego jachtu, łącząc w sobie zdolność do wykonywania tradycyjnych rejsów oraz bardziej specjalistycznych ekspedycji, połączonych z nurkowaniem i docieraniem w oddalone lokalizacje.
“Aussie Rules” została zaprojektowana i zbudowana zgodnie z przepisami Lloyd’s Register. Nadzór na nad budową prowadzili inspektorzy z biura Lloyd’s Register we Fremantle w Australii.
Brad Draper, dyrektor zarządzający Oceanfast komentuje: “Aussie Rules”, idea człowieka znanego w świecie żeglarskim jako “Wielki Biały Rekin”, została zaprojektowana na długodystansowe rejsy oceaniczne i ekspedycje badawcze. Dlatego też, konieczne było, aby jej właściciel miał pewność, że konstrukcja i standard wyposażenia spełniają wymagania najsurowszych przepisów klasyfikacyjnych na świecie. Kryterium to zostało pomyślnie spełnione przez Lloyd’s Register.”
“Aussie Rules” osiąga maksymalną szybkość 17 węzłów i jej zakres pływania wynosi 8,000 mil morskich. Ten 69.5-metrowy jacht przewozi 220,000 litrów paliwa w siedmiu zbiornikach. Jednostka wyposażona jest we dwa bliźniacze silniki Caterpillar typu 3516B, o mocy 1,492 kW (2,000 KM) i 1,600 obr/min. Przy tym zasięgu i pojemności zbiorników paliwowych “Aussie Rules” jest w stanie przepłynąć dystans od Bieguna Południowego do Północnego bez potrzeby ponownego tankowania.
Alan Williams, Szef Biura LR na obszar Australazji jest zdania, że: “to innowacyjne przedsięwzięcie stanowiło cenne wyzwanie dla wszystkich stron, które były zaangażowane w jego realizację. Jesteśmy bardzo zadowoleni z faktu, że wspaniała współpraca ze strony Oceanfast, jak i armatorów zaowocowała tak wspaniałym produktem”.
Lloyd’s Register nieprzerwanie dominuje w sektorze jachtów luksusowych, klasyfikując ponad 60% wszystkich jednostek i 83% luksusowych jachtów motorowych o długości powyżej 50 metrów. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie w regionie Australazji, Lloyd’s Register uruchomiło biuro zatwierdzania planów kadłubowych i elektrotechnicznych w Australii.
Joanna Dutkowska
LR Gdańs